The naked brand

***** VARNING FÖR EN MASSA REKLAM I DETTA INLÄGGET *****
 
Jag bara älskar varje gång jag inser att jag har börjat plugga helt rätt sak. När jag tänker "Jäklar vad kul det här är!" eller "Fan vad intressant! TELL ME MORE!". Och sen sekunderna efter inse att jag kommer att få jobba med det här!
 
De senaste dagarna har vi snackat mycket om the brand experience, PR och marknadsföring. Det bygger mycket på att innan kunde företagen säga en sak och göra en annan. Idag är det så lätt att få reda på sanningen, så det funkar inte längre. Det är bara att gå ut på internet, så kan man hitta information om alla fel som företagen gör eller hur produkten fungerar i verkligheten. Ett företag måste se vad det står för, vilken kärnvärden de har, och sen måste hela företaget andas det. Om de säger att de står för kvalité t.ex. och sen går dragkedjan sönder efter en vecka så är ditt förtroende för det företaget förstört och sannolikheten att du delar med dig av dina negativa åsikter är rätt stor. 
 
Ikväll var jag på bio och såg en film som handlar om just detta. Den är 45 min lång och jag tycker att den var väldigt inspirerande och intressant. Den har en amerikansk vinkel, men jag tycker inte det gör så mycket då jag tror att det är ungefär likadant i större delen av världen. Klicka här för att se den!
 
 
Om ni inte orkar se den så kommer här de intressanta bitarna. 
 
I USA finns det något som heter Good Guide där de har undersökt över 100 000 olika produkter och gett dem betyg. Det finns 100 olika kriterier som bedöms och som sammanställs i 3 huvudgrupper; hälsa, miljö och samhälle, dvs hur produkten påverkar dig, hur den påverkar miljön och hur företaget arbetar i samhället. Det finns även en app som du kan ställa in och appen bedömmer då sakerna efter vad du tycker är viktigt. Med appen kan du även scanna produkterna i affären så du lätt kan avgöra om du tycker det är värt att köpa. Tyvärr finns den inte i sverige och jag har inte hittat något liknande heller. Men den är ju perfekt för oss lata som ändå vill göra rätt. 
 
En av de dyraste reklamfilmerna, 20 miljoner dollar, hade 4 miljoner views på youtube när The Naked Brand gjordes. Jag såg klippet och kom inte ens ihåg att det var Chanel som gjort den efteråt. Jag sökte på Gucci istället... Jag fick se om filmen innan jag kom på vad det va =)
 
 
Vad jag däremot kommer ihåg är att Pepsi tog 20 miljoner dollar och gav bort dem till olika projekt som amerikanarna fick gå in och rösta på. Sammanlagt fick de ihop 80 miljoner röster under den här tiden. Mycket bättre sätt att spendera marknadsföringspengarna på enligt mig. 
 

Ett märke som de pratar om i filmen är Patagonia. Jag gick in på deras hemsida och de är så transparanta att man ser allt! Känns det som iaf. De berättar både bra saker och dåliga saker. När det gjort något bra och när de gjort fel. Man kan t.ex. läsa 3 sidor om varför de vill använda dun och hur de trott att de använt dun från bra ställen, och hur de gjort när de insett att så inte var fallet. Denna ärligheten får ju mig som konsument att lita på dem fullt ut och vilja köpa deras produkter. 
 
De pratar även om Virgin airlines som inte satsar så mycket pengar på reklam utan satsar pengarna på en bättre produkt och litar på mun till mun reklamen och att folk återkommer. 
 
Ett annat företag som de pratar om är Zappos som säljer skor över nätet. De satsar på glada medarbetare som genererar grym service till sina kunder. Något som man kanske skulle satsa på på Liseberg? Kanske ska söka föreståndare ändå så man kan ändra om lite ;) 
 
Så nu känns det som att vi påverkar marknaden åt rätt håll! Undrar hur det kommer att se ut om 10 år, eller kanske tom 5. Och chansen finns att det är jag som sitter där och råder företaget att lägga marknadsföringspengarna på annat än vanlig reklam.